Koffie

Koffie trends op de werkvloer

Zoals wellicht bekend, drinken we als Nederlanders zijnde erg veel koffie. We houden van koffie en drinken het ook veel op de werkvloer. Gemiddeld drinkt elke Nederlander 2,4 kopjes koffie per dag. We presenteren graag een aantal koffie trends op de werkvloer die voortvloeien uit een onderzoek dat Nescafé heeft uitgevoerd; de zogenaamde koffiemonitor. Wist je bijvoorbeeld dat er verschillende type koffiedrinkers zijn op kantoor? Ben je benieuwd tot welk type jij behoort? En wat is de meest populaire koffievorm op kantoor? Lees snel verder.

Vier type koffiedrinkers op de werkvloer

Het onderzoek van de Nescafé Koffiemonitor onderscheidt vier verschillende types koffiedrinkers. We zullen ze op onze manier toelichten hieronder.

1. De koffieconnaisseur (33%)

Jep, we kennen vast allemaal de collega die alles weet over koffie. De koffie moet vers gezet zijn, anders laat hij hem staan. Bovendien is smaak en goede kwaliteit erg belangrijk. Het zijn dikwijls veertigers die middelbaar tot hoogopgeleid zijn. Het is een sociale koffiedrinker die het geen probleem vindt om wat vaker koffie te halen onder het genot van een praatje.

Favoriete koffies: Zwarte koffie, Latte macchiato

2. De koffietradista (29%)

Houdt van vaste gewoontes. Zal de dag dan ook beginnen met een kopje koffie en om precies 10:30u. een tweede bakje nemen (als het even kan in een mok met zijn naam er op). De koffietradista is ongeveer 50 jaar oud. Geen sterke voorkeur voor bepaalde koffiesoort, drinkt hem daarom meestal zwart. Trekt zich dan ook niet zoveel aan van koffie trends ;).

Favoriete koffies: 

3. De koffiekameleon (20%)

Vindt alle koffie lekker in principe; smaak, merk of soort maakt voor de koffiekameleon niet uit. Ook na het werk drinkt de koffiekameleon vaak nog een kopje koffie. Deze koffiedrinker is vaak jonger dan 40 jaar – de koffie op de zaak is een arbeidsvoorwaarde.

Favoriete koffies: Zolang het maar lekker is.

4. De koffiesommelier (18%)

De grootste fijnproever op de werkvloer. De sommelier kijkt in tegenstelling tot de andere segmenten ook naar de gebruikte koffiebonen en de blend. Het merk en de blend zijn essentieel en de sommelier is bereid om extra te betalen voor betere koffie op de werkvloer. Hoogtepunt van de dag? Het eerste kopje koffie van de dag!

We zien qua koffie trends nog de volgende conclusies in het onderzoek van Nescafé:

  • Zwarte koffie blijft onverminderd populair (96% van de respondenten drinkt zwarte koffie).
  • De lijst wordt gevolgd door cappuccino (70%) en espresso (64%).
  • De latte machiatto is in opkomst (25%) – het drankje wordt steeds vaker op kantoor aangeboden, wat past bij de trend dat werknemers op zoek gaan naar meer variëteit en kwaliteit.
  • Smaak (89%), geur (59%) en hoe de koffie eruit ziet (33%) worden als belangrijkste eigenschappen van de koffie aangegeven.

Over de auteur

Show Buttons
Hide Buttons